Viktigt: Medlemmars ansvar vid felanmälan

Kära medlemmar,

Styrelsen vill återigen förmedla hur viktigt det är att när något fel uppstår i föreningen så måste ni som medlem kontakta föreningen för att åtgärda problemet. Som medlem har ni inte befogenhet att ringa/maila/rapportera fel och begära kostsamma reparationer i föreningens namn. 

 

I de fall en medlem gör det får medlemmen själv stå för kostnaden såvida det inte rör sig om ett akut ärende såsom en vattenläcka eller att någon har fastnat i hissen. Kostnaden kommer vidarefaktureras till medlemmen nästkommande månad.

Uppstår fel eller annat rapporterar ni detta lättast genom att maila: bonden13@gmail.com

Varför är detta viktigt? 

Föreningen har på senaste tiden haft flera fall då medlemmar rapporterat in problem i huset i felaktiga kanaler vilket har resulterat i att samma fel har rapporterats flera gånger till flera olika företag och reparatörer och flertalet fakturor har därför inkommit gällande en och samma sak.

Det är känt att Nabo är föreningens fastighetsskötare men det innebär inte att de hanterar alla ätgärder som behövs i fastigheten. Avtalet som föreningen har med Nabo inkluderar namnbyten på dörrar och postboxar, byte av ljuskällor men inte mycket mer. Det finns separata avtal med leverantörer som hanterar t.ex. städning av trapphuset, ett annat avtal som hanterar maskinerna i tvättstugan och ytterligare ett avtal som hanterar hissen osv. Anledningen är att det oftast är billigare och bättre att ha separata avtal med företag som specialiserar sig på en typ av service.

Information om att medlemmar inte har rätt att beställa service i föreningens namn har kommunicerats tidigare. Bland annat i ett nyhetsbrev som skickades ut till alla medlemmar. Första nyhetsbrevet med informationen kom redan i december 2023. Men eftersom problemet har uppstått igen så vill vi härmed påminna om detta så att ni som medlemmar inte ska få oväntade fakturor som ni inte vill ha.

Med vänlig hälsning, 

Styrelsen